Ingång till en av KappAhls butiker

One Bag Habit skapar ny vana hos kunder

KappAhl

I juni 2017 trädde förordningen om plastbärkassar i kraft i Sverige. Den innebär att alla som säljer eller ger bort plastbärkassar ska informera om plastkassarnas påverkan på miljön och hur vi kan minska användandet av dem.

KappAhl var en aktör som tog ett större grepp om frågan är så. I initiativet One Bag Habit - som startades av KappAhl tillsammans med Lindex och H&M - tar man betalt för samtliga påsar, oavsett material och storlek. Överskottet från försäljningen av påsar doneras till organisationer som arbetar för hållbar utveckling. KappAhl har valt att donera överskottet till Håll Sverige Rent.

För oss som jobbar på KappAhl ger möjligheten att bidra i viktiga frågor – gärna sådana som bidrar till att skapa nya mer hållbara vanor – extra stolthet, berättar Charlotte Högberg som är ansvarig för KappAhls Responsible Actions. När vi tillsammans med branschkollegor tog initiativet till One Bag Habit fick vi möjlighet att bidra till nya vanor dubbelt upp: Dels genom att initiativet kom till för att gemensamt verka för att minska förbrukningen av påsar, och dels genom att vi i initiativet kom överens om att skänka överskottet av vår påsförsäljning till organisationer som arbetar för att främja hållbar utveckling.

Under första året minskade förbrukningen av KappAhl-påsar med 70 procent, samtidigt som påsar som såldes under 2018/2019 genererade ett överskott på drygt 3,5 miljoner kronor. 

KappAhl har också lyft frågan om nedskräpning i i kampanjer och sociala medier med god respons. De har också genomfört ett antal skräpsamlartillfällen där kollegorna tillsammans gått ut och plockat skräp.

Våra samarbeten

KappAhl

I initiativet One Bag Habit tar man betalt för samtliga påsar, oavsett material och storlek. Överskottet från försäljningen av påsar doneras till organisationer som arbetar för hållbar utveckling. KappAhl har valt att donera överskottet till Håll Sverige Rent.

Logotyp Swedish Match

Under sommaren 2019 kunde man panta snusdosor i Swedish Matchs butiker. Alla snusdosar, oavsett märke, kunde pantas. För varje snusdosa som pantades gav Swedish Match en donation om en krona till Håll Sverige Rent.

Fortums logotyp

Genom att köpa Miljöpaketet som tillägg till elavtalet bidrar Fortums kunder med 100 kronor per år och kund till Håll Sverige Rent.